ضرر تجارت تبلیغاتی اپل برای این شرکت بیشتر از سود آن است


طبق اکثر استانداردها، درآمد 4 میلیارد دلاری مبلغ بسیار زیادی است. به عنوان مثال، این رقم به اندازه درآمد حاصل از فروش واکسن های کرونا AstraZeneca در یک سال است، اما برای اپل حدود 1٪ از درآمد سالانه این شرکت است.

اگر اپل درآمد تبلیغاتی را بدون آسیب رساندن زیادی به دست آورد خوب بود، اما 9to5Mac استدلال می کند که اینطور نیست و به نظر می رسد که درآمد تبلیغاتی به قیمت افزایش سطح آسیب به شهرت شرکت باشد.

به نظر می رسد غول فناوری مستقر در کوپرتینو نیز متوجه شده است که تبلیغات به اعتبار شرکت لطمه می زند. در حالی که در گزارش های قبلی گفته شده بود که اپل به دنبال افزایش سه برابری درآمد تبلیغاتی خود است، گزارش دیروز نشان داد که اکنون رویکرد محتاطانه تری را در پیش گرفته است. این تصمیم در واقع گامی در مسیر درست است، اما اگر صادقانه به موضوع نگاه کنیم، سه دلیل اصلی برای خروج اپل از تجارت تبلیغاتی وجود دارد.

تجارت تبلیغاتی خطرناک است

در روزهایی که صنعت چاپ رونق داشت، مدل فروش تبلیغات ساده بود. یک روزنامه یا مجله فضای تبلیغاتی را برای فروش ارائه می دهد و شرکت ها آن را می خرند و تبلیغات خود را در آن فضاها نمایش می دهند. ناشر می داند که هر شکاف به چه کسی فروخته شده است.

تبلیغات آنلاین یک تجارت بسیار متفاوت است. برخی از فروش ها به طور مستقیم انجام می شود، اما بیشتر تبلیغات از طریق شبکه های تبلیغاتی مانند AdRoll فروخته می شوند. یک ناشر وب قراردادی را منعقد می‌کند که در آن شبکه‌های تبلیغاتی می‌توانند فضایی را در وب‌سایت خود بفروشند بدون اینکه ناشر بداند چه کسی آن آگهی‌ها را می‌خرد یا آگهی‌ها چه چیزی را ارائه می‌دهند.

در واقع، با تبلیغات برنامه‌ای، حتی شبکه تبلیغاتی نمی‌داند چه کسی یک نقطه خاص را می‌خرد. این یک فرآیند خودکار است که در آن رایانه‌های آگهی‌دهندگان پیشنهادهایی درباره میزان پرداخت و رایانه‌های ناشران درباره میزان پذیرش پیشنهاد می‌دهند، و مطابقت‌ها بدون دخالت انسان انجام می‌شود. در برخی موارد، یک نقطه تبلیغاتی را می توان قبل از نمایش در کسری از ثانیه فروخت.

بهترین کاری که یک ناشر می تواند انجام دهد شراکت با شبکه های تبلیغاتی معتبر است. با این حال، برخی از تبلیغات معیوب از موانع این شبکه ها عبور می کنند و باید به صورت دستی حذف شوند.

اپل مدتی است که تحت تأثیر این مشکل قرار گرفته است. هنگامی که این شرکت دو منطقه تبلیغاتی جدید را در اپ استور معرفی کرد، توسعه دهندگان به سرعت متوجه شدند که تبلیغات برای برنامه های شرط بندی و کازینو در کنار برنامه های آنها ظاهر می شود. حداقل در یک مورد اخیر، تبلیغی برای یک برنامه شرط بندی در کنار RecoverMe نمایش داده شد. برنامه ای که به ترک اعتیاد به قمار کمک می کند.

اگر شما یک ناشر هستید و تبلیغات برای شما هزینه دارد، این یک خطر شغلی است، اما اگر سخت افزار ممتاز می فروشید و درآمد تبلیغاتی شما فقط قطره ای در اقیانوس است، به نظر یک ریسک کاملا غیر ضروری است. .

اقدامات جدید ضد تراست

زمانی که اپل شفافیت ردیابی اپلیکیشن را معرفی کرد، با استقبال گسترده مشتریان این شرکت مواجه شد. این ویژگی توسعه دهندگان برنامه را مجبور می کند قبل از جمع آوری داده های مورد نیاز برای نمایش تبلیغات شخصی، از کاربران اجازه بگیرند.

با این حال، توسعه دهندگان با طرح فوق مخالفت کردند زیرا برنامه های رایگانی که درآمد خود را از تبلیغات درون برنامه ای کسب می کنند، با کاهش شدید درآمد مواجه می شوند، زیرا تبلیغات عمومی ارزش بسیار کمتری نسبت به تبلیغات هدفمند دارند. متا، مالک فیس بوک، اقدامات مختلفی را به ویژه در این زمینه انجام داده و مدعی شده است که این تصمیم نه تنها به کسب و کار آن آسیب وارد می کند، بلکه کسب و کارهای کوچک نیز امن نخواهند بود زیرا تبلیغات برای آنها بسیار مهم است. هیچ کس باور نمی کرد که فیس بوک در اعلام این ادعاها به چیزی جز کسب و کار خود اهمیت دهد، اما صحبت های غول رسانه های اجتماعی جهان درست بود.

هنگامی که اپل شفافیت ردیابی اپلیکیشن را فعال کرد و فروش تبلیغات خود را افزایش داد، این شرکت با اتهاماتی مواجه شد که عمداً تبلیغات درون برنامه ای را کم اهمیت جلوه داده است تا مزیتی ناعادلانه نسبت به تجارت تبلیغاتی خود کسب کند. زمانی که اپل از کاربران برای پیگیری فعالیت های آنها در برنامه های رسمی خود اجازه نمی گیرد، این اتهام بیشتر واقعی می شود.

جای تعجب نیست که سیاست شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل به تحقیقات ضدتراست منجر شده است.

اپل یکی از مزیت های مهم خود را نسبت به رقبای خود از دست می دهد

نقطه فروش منحصر به فرد اپل در گذشته این بود که این شرکت در خدمت منافع مشتریان خود بود، نه تبلیغ کنندگان. تیم کوک مدیرعامل این شرکت بیش از یک بار این نکته را بیان کرده است:

وقتی یک سرویس آنلاین رایگان است، شما مشتری نیستید. شما محصول هستید

این یک نقطه فروش قوی برای اپل در مقایسه با شرکت هایی مانند متا و گوگل است.

اما اکنون این موضوع در مورد اپل نیز صدق می کند. ممکن است این شرکت کمتر از رقبا از شما به عنوان محصول استفاده کند، اما همچنان این کار را می کند.

پیام «آنچه در آیفون اتفاق می‌افتد، روی آیفون می‌ماند» بسیار مهم است، اما پیام «آنچه در آیفون اتفاق می‌افتد، بیشتر روی آیفون می‌ماند» چندان قدرتمند نیست.

بسیاری از کاربران و طرفداران اپل نیز به وعده های حریم خصوصی این شرکت اعتقاد دارند، اما موضوع این نیست. حالا مشتریان اپل باید خودشان تصمیم بگیرند که آیا این شرکت واقعاً با رقبایی مانند گوگل متفاوت است یا اینکه به سادگی از بقیه غول های فناوری بالاتر است.

اقدامات ذکر شده باعث می شود اپل شبیه یک شرکت ریاکار به نظر برسد. تجارت تبلیغاتی اپل ارزشش را ندارد و انجام همه این کارها برای 1% درآمد بیشتر واقعاً عجیب است. جالب اینجاست که هرچه اپل درآمد تبلیغاتی خود را بیشتر کند، وضعیت برای این برند بدتر خواهد شد. در نهایت، با انتقاد از مدل‌های تجاری مبتنی بر تبلیغات مانند فیس‌بوک، سازنده آیفون شهرت برند خود را به خطر می‌اندازد زیرا دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که متا تبلیغات انجام می‌دهد، اما در مقیاس کوچک‌تر.