سیب زمینی می تواند برای سلامتی شما مفید باشد، به شرطی که به روش درست تهیه شود


در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Diabetes Care، گروهی از محققان دریافتند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که سیب زمینی آب پز مصرف می کنند نسبت به افرادی که روزانه مقادیر بسیار کمی از این سبزی مصرف می کنند، 21 درصد کمتر است.

دلیل اینکه چرا سیب زمینی به عنوان عامل بیماری های سبک زندگی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی شهرت بدی پیدا کرده است، عمدتاً به این دلیل است که افرادی که به طور منظم سیب زمینی می خورند تمایل دارند آن را با کره زیاد یا سرخ شده بخورند. پراتیک پاکارلکاندیدای دکترا در دانشگاه ادیت کوان و یکی از نویسندگان این مطالعه، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت.

وقتی سیب زمینی پخته شده را از پوره سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده یا چیپس جدا کردیم، دیگر سیب زمینی با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط نبود. در مطالعات گذشته نشان داده شده است که سیب زمینی صرف نظر از روش تهیه، ارتباط مثبتی با بروز دیابت دارد. اما متوجه شدیم که این نتیجه درست نیست. در دانمارک مردم سیب زمینی را به روش های مختلف تهیه و مصرف می کنند و در مطالعه ای که انجام دادیم توانستیم روش های مختلف تهیه را از هم تشخیص دهیم.

پاکارل و همکارانش تجزیه و تحلیل عمیقی از 54000 نفر انجام دادند که مصرف غذای خود را برای یک پروژه تحقیقاتی طولانی مدت در دانمارک به نام مطالعه رژیم غذایی، سرطان و سلامت گزارش کردند. در این گروه از شرکت کنندگان، طی دوره پیگیری بیش از 16 سال، 7695 مورد دیابت نوع 2 ثبت شد.

همچنین، تجزیه و تحلیل محققان نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در شرکت کنندگانی که کمترین میزان سیب زمینی مصرف می کردند، 9 درصد بیشتر بود. اما این عمدتا به این دلیل بود که کسانی که سیب زمینی بیشتری می خوردند، تمایل به خوردن سبزیجات بیشتری داشتند که به طور کلی BMI آنها را کاهش می داد. این سبزیجات شامل سبزیجات برگ سبز که به عنوان سبزیجات چلیپایی نیز شناخته می شوند، شامل اسفناج، کلم بروکلی و کاهو بود. پاخارل گفت:

در مطالعه ما، افرادی که بیشترین سیب زمینی را مصرف کردند، کره، گوشت قرمز و نوشابه بیشتری مصرف کردند. این غذاها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند. اگر این را در تجزیه و تحلیل لحاظ کنید، سیب زمینی آب پز دیگر با خطر دیابت مرتبط نیست و فقط سیب زمینی سرخ شده و پوره سیب زمینی است.

پوره احتمالاً با خطر بالای دیابت نوع 2 مرتبط است زیرا معمولاً با چیزهایی مانند کره و خامه تهیه می شود. در مقایسه با برنج سفید، سیب زمینی آب پز گزینه سالم تری است. زیرا سرشار از فیبر و مواد مغذی است.

شیوع جهانی دیابت نوع 2 در سال 2021 در بین افراد 20 تا 79 ساله 537 میلیون نفر بود که پیش بینی می شود تا سال 2030 به 643 میلیون نفر برسد. محققان پس از مطالعه داده های 54000 شرکت کننده دانمارکی نوشتند:

میانگین مصرف سه سبزی رایج در جمعیتی که سبزیجات مصرف می کردند به شرح زیر بود: سیب زمینی، گوجه فرنگی و هویج (10 تا 49 گرم در روز). در این جمعیت سیب زمینی آب پز رایج ترین شکل مصرف سیب زمینی بود. این مهم است؛ زیرا یک مطالعه مروری اخیر نشان داد که در بیش از 90 درصد کشورها (119 کشور از 136 کشور)، میانگین مصرف سبزیجات کمتر از توصیه سازمان بهداشت جهانی است.

اگرچه سیب زمینی دارای شاخص گلیسمی بالایی است و پیشنهاد شده است در صورت مصرف بیش از حد، وزن بدن را افزایش دهد، اما روش های تهیه سیب زمینی و سایر غذاهای مصرف شده با سیب زمینی بر کالری دریافتی کل تأثیر می گذارد.