اظهارات رسمی سونی و مایکروسافت اخیرا توسط سازمان رقابت و بازار انگلستان منتشر شده است، آنها حاوی نکات جالب بسیاری هستند. مایکروسافت به دنبال خرید اکتیویژن بلیزارد در معامله ای 69 میلیارد دلاری است که سونی آن را انحصاری می داند. یکی از نگرانی های نهادهای نظارتی این است که پس از بسته شدن قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن، انتخاب گیمرهای صنعت بازی محدودتر شود.
مایکروسافت و سونی در بیانیههای جداگانهای از مواضع خود دفاع کردهاند، اما همین اظهارات بر تعاملات قبلی این دو شرکت نیز متمرکز است. ظاهراً قبلاً به مایکروسافت و سونی پیشنهاد شده بود که خدمات آنلاین خود را در یک پلتفرم رقیب در دسترس قرار دهند.
سونی در بیانیهای که به اداره رقابت و بازار بریتانیا ارسال کرد، پاسخ مایکروسافت را نقل کرد. به گفته سونی، مایکروسافت اجازه ارائه سرویس پلی استیشن پلاس برای کنسول ایکس باکس را نداده و تمایلی به ارائه Game Pass برای پلی استیشن ندارد.
در طرف دیگر ماجرا، مایکروسافت نیز ادعای مشابهی دارد. ردموندی میگوید که تلاش کرده است Game Pass را برای پلیاستیشن ارائه کند، اما سونی موافقت نکرده است.
یکی از موضوعاتی که در مورد خرید اکتیویژن مطرح شده این است که ممکن است مایکروسافت بازی های محبوب سری کالاف دیوتی را از دسترس گیمرهای سونی خارج کند. مایکروسافت میگوید این معامله ۶۹ میلیارد دلاری بازار خدمات اشتراک بازی را به نفع Game Pass تغییر نمیدهد: «همه بازیهای موجود در Game Pass نیز برای خرید در دسترس هستند، بنابراین بازیکنان پلیاستیشن میتوانند تجربه Call of Duty را در پلیاستیشن ادامه دهند. ” هزینه انجام این کار کمتر از ساخت کنسول Xbox است.
ارائه نکردن سرویس اشتراک رقیب یک تصمیم مورد انتظار سونی و مایکروسافت است. البته این ادعا به خصوص در مورد سونی صدق می کند. انتشار Game Pass روی پلی استیشن قطعا تاثیر منفی قابل توجهی بر درآمد سرویس پلی استیشن پلاس خواهد داشت. Gamepass میزبان بازی های جالب زیادی است.