یکی از بزرگترین خریدهای تاریخ بازی های ویدیویی، فرآیند خرید اکتیویژن بلیزارد و قرار گرفتن آن زیر چتر مایکروسافت است. این قرارداد که ارزشی در حدود 69 میلیارد دلار دارد، به ایکسباکس کنترل طیف گستردهای از فرنچایزهای افسانهای بازیهای ویدیویی، از جمله World of Warcraft، Overwatch، Diablo و به ویژه Call of Duty را میدهد. با این حال، اتفاقا فیل اسپنسرمدیرعامل مایکروسافت گیمینگ و رئیس ایکس باکس، دسترسی به این عناوین دلیل اصلی خرید اکتیویژن نیست.
اسپنسر او در مصاحبه اخیر خود توضیحاتی در مورد خرید اکتیویژن بلیزارد ارائه کرده است. به گفته WindowsCentral، مدیر عامل ایکس باکس قصد دارد به نگرانی های گسترده و پر سر و صدای جامعه بازی ها رسیدگی کند و توضیح کاملی در مورد اینکه چرا مردم قصد اصلی ایکس باکس را با این خرید بزرگ تفسیر می کنند، ارائه کرده است. وی یکی از مهم ترین دلایل این معامله را دسترسی به عناوین محبوب موبایل مانند Cany Crush عنوان کرد. مدیر عامل واحد بازی مایکروسافت گفت:
من بارها گفته ام که اکتیویژن قرار است فرصت های زیادی را برای ما ایجاد کند و ما قطعاً با این ایده شروع می کنیم که مردم می خواهند با هر دستگاهی که در دسترس هستند بازی کنند.
بی توجهی مداوم به بازی های موبایل برای ایکس باکس مضر خواهد بود. اسپنسر می گوید:
اگر به عنوان یک برند بازی با گیمرها ارتباط برقرار نکنیم، به مرور زمان بر کسب و کار ما تأثیر می گذارد. بهترین بازیهای ایکس باکس باید شامل عناوین موبایلی نیز باشند تا گیمرها بتوانند در هر دستگاهی که هستند آنها را بازی کنند.
اکتیویژن بلیزارد در واقع از سه ناشر بزرگ تشکیل شده است، غول بازی های موبایلی، کینگ، اغلب توسط گیمرها و رسانه ها نادیده گرفته می شود. با این حال، کینگ تیم پشت فرنچایز Candy Crush است که به تنهایی درآمد بیشتری نسبت به کل Activision Blizzard دارد. در حالی که Call of Duty یکی از موفق ترین و سودآورترین فرنچایزهای جهان است و فروش نسخه Modern Warfare 2 این بازی در کمتر از دو هفته از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد، اما همچنان از عناوین رایگان موبایل عقب است. . اکتیویژن بلیزارد بازی های موبایل موفقی مانند Call of Duty Mobile و Diablo Immortal را منتشر کرده است.
اسپنسر وی در ادامه توضیحات خود گفت:
این ایده که وقتی صحبت از Activision به میان می آید، همه نگاه ها به نسخه های کنسولی Call of Duty است توسط رقیب کنسول ما و البته برخی از گیمرها ایجاد شده است.
مدیر عامل ایکسباکس بعداً اعلام کرد که به نینتندو اشاره نمیکند، و نشان داد که سونی در دامن زدن به گمانهزنیها در مورد نسخه کنسول Call of Duty در میان شکایتها به قانونگذاران در مورد این معامله، مجرم است.
در حالی که تمام قطعات اکتیویژن بلیزارد برای ایکس باکس ارزشش را دارد، اما این هدف اسپنسر هرگز قرار نبود یکی از سودآورترین فرنچایزهای چند پلتفرمی از یکی از بزرگترین پلتفرم های کنسول بازی حذف شود. او می گوید:
مدل ما این است که قصد داریم در جایی باشیم که بازیکنان هستند. به خصوص با فرنچایزهایی به بزرگی Minecraft و Call of Duty. من فکر میکنم داستان Minecraft ما در هشت تا نه سال آینده به پایان میرسد و واقعاً نحوه تصمیمگیری در مورد Call of Duty و نحوه حمایت از مشتریان خود را دیکته میکند.
زمانی که عناوینی مانند Call of Duty: Modern Warfare 2 دقیقاً به این دلیل که روی بیش از یک پلتفرم در دسترس هستند همچنان به موفقیت های بزرگی دست پیدا می کنند، محدود کردن این عنوان به ایکس باکس منطقی نیست. در عوض، با این فرنچایز مانند Minecraft رفتار میشود و اسپینآفهای آن تقریباً در هر جایی که بازیهای ویدیویی در دسترس هستند در دسترس خواهند بود.
اسپنسر با در اختیار گرفتن Call of Duty در سرویس Game Pass Xbox، امیدوار است بتواند ارزش بیشتری را برای گیمرهای کنسول خود فراهم کند، اما این موضوع از کیفیت Call of Duty در پلی استیشن کم نخواهد کرد. رئیس مایکروسافت اینترتینمنت گفت:
من می خواهم در بازی های رقابتی تر حضور داشته باشم، نه جایی که رقابت کمتر است. در برخی از سطوح، این به این معنی است که شما روی سایر گیمرهایی که در مسابقه از شما جلوتر هستند تأثیر خواهید داشت، و من فکر میکنم که رقابت تقریباً به همین شکل عمل میکند.
اسپنسر ادامه داد:
با خرید اکتیویژن بلیزارد، Call of Duty از پلی استیشن حذف نخواهد شد. ایکسباکس میخواهد روی بازیهای موبایل سرمایهگذاری بیشتری کند و Candy Crush بسیار بزرگتر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور میکنند.