دولت ایالات متحده علیه گوگل به دلیل تبلیغات آنلاین شکایت کرده است


گوگل با شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده و هشت ایالت به دلیل انحصار خود در بازار تبلیغات دیجیتال مواجه است. به گزارش ورج، بر اساس دادخواستی که در روز سه‌شنبه مورخه 24/01/2023 (بهان 1401) تقدیم شده است، این شرکت متهم به سوء استفاده از «قدرت انحصاری» خود به ضرر وب‌سایت‌ها و آگهی‌دهندگانی است که از سایر ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

در متن طومار آمده است که رفتار گوگل موانع ورود به بازار را افزایش داده و رقبای کلیدی را مجبور به ترک بازار ابزارهای فناوری تبلیغات کرده و از سوی دیگر رقبای احتمالی را از پیوستن به بازار منصرف کرده است. رقبای باقی مانده گوگل را به حاشیه راند. رانندگی کرد و ناعادلانه زجر کشید.

این دعوا در ادامه ادعا می‌کند که خریدهای مختلف گوگل به آن اجازه می‌دهد رقبا را «حذف یا خنثی کند». این شکایت همچنین ادعا می کند که گوگل سایر شرکت ها را مجبور به استفاده از ابزارهای خود کرده است.

به گفته وکلای دولت، وقتی اقدامات ادعایی ضدرقابتی را کنار هم قرار دهید، این اقدامات مرتبط «اثر تجمعی و هم افزایی» خواهد داشت که به رقابت و روند رقابتی آسیب می رساند. علاوه بر این، وزارت دادگستری ایالات متحده می گوید که به طور متوسط، گوگل بیش از 30 درصد از دلارهای تبلیغاتی را که از طریق محصولات فناوری تبلیغات دیجیتال آن جریان می یابد، به جیب می زند.

دیروز گوگل نیز در پاسخ به این شکایت در وبلاگ خود مطلبی را منتشر کرد که در آن نوشت: درخواست وزارت دادگستری مبنی بر «لغو قرارداد» دو خرید قبلی مربوط به بیش از یک دهه قبل، تلاشی است. برای «بازنویسی تاریخ به هزینه ناشران، تبلیغ‌کنندگان و کاربران اینترنتی. علاوه بر این، گوگل بر این باور است که وزارت دادگستری ایالات متحده نحوه عملکرد محصولات تبلیغاتی گوگل را «تعریف نادرست» می کند و به این واقعیت اشاره می کند که گوگل مشتریان خود را مجبور به استفاده از این محصولات نمی کند و مردم آنها را انتخاب می کنند «زیرا ابزارهای مؤثری هستند». علاوه بر این، گوگل از شرکت های دیگری که در صنعت تبلیغات فعال هستند مانند آمازون، مایکروسافت، اپل و تیک توک نام می برد.

دن تیلور، معاون تبلیغات جهانی گوگل، نوشت: «شکایت امروز DOJ تلاشی برای انتخاب برندگان و بازندگان در زمینه رقابتی شدید فناوری تبلیغات است. او معتقد است که این دعوی عمدتاً تجدیدنظر در دادخواست بی اساس دادستان کل تگزاس است که اخیراً بسیاری از آن توسط دادگاه فدرال رد شده است. او همچنین ادامه داد که استدلال ناقص وزارت دادگستری نوآوری را کند می کند، هزینه های تبلیغات را افزایش می دهد و رشد هزاران شرکت کوچک و ناشر را دشوارتر می کند.

گوگل از قبل می دانست که چنین روزی فرا خواهد رسید. سال گذشته، این شرکت تلاش کرد تا با پیشنهاد دادن به تجارت حراج تبلیغاتی خود، که در آن تبلیغات را در وب‌سایت مشتریان به فروش می‌رساند، از بخش تبلیغات دیجیتال گوگل، از شکایت بالقوه وزارت دادگستری جلوگیری کند. اما به جای اینکه آن را به طور کامل به یک شرکت جداگانه تبدیل کند، این بخش را زیر چتر شرکت مادر گوگل، آلفابت قرار داد.

بنابراین، چنین اقدامی و سایر امتیازاتی که ظاهراً گوگل ارائه کرده بود، ظاهراً برای متقاعد کردن وزارت دادگستری کافی نبود که گوگل در اقدامات ضدرقابتی دخیل نیست. شکایت وزارت دادگستری از دادگاه می‌خواهد گوگل را مجبور به واگذاری تجارت تبلیغاتی خود کند. هشت ایالت از جمله نیویورک، کالیفرنیا، کانکتیکات و ویرجینیا نیز امضا کرده اند.

مریک بی. گارلند، دادستان کل، در بیانیه ای گفت که شکایت جدید ادعا می کند که گوگل از رفتار ضدرقابتی، انحصاری و غیرقانونی برای از بین بردن یا کاهش شدید هرگونه تهدیدی برای تسلط خود بر فناوری های تبلیغات دیجیتال استفاده کرده است. صرف نظر از صنعت یا نام شرکت، وزارت دادگستری قوانین ضد انحصار را برای حمایت از مصرف کنندگان، حمایت از رقابت، و تضمین عدالت اقتصادی و فرصت برای همه به شدت اجرا خواهد کرد.

وزارت دادگستری نیز در سال 2020 (1399 میلادی) از گوگل به دلایل مشابه شکایت کرد و آن را به انحصار غیرقانونی بازارهای جستجو و تبلیغات متهم کرد. در آن زمان از دادگاه خواسته شد تا کنترل گوگل بر بازار موتورهای جستجو را بشکند تا رقابت و نوآوری ادامه یابد. در اوایل این ماه، گوگل درخواستی را برای رد شکایتی ارائه کرد که ادعا می‌کرد این شرکت از سیستم عامل اندروید و درک عمومی از بازار موتورهای جستجو برای محدود کردن بیشتر رقابت در صنعت استفاده می‌کند.

این شکایت بخشی از سرکوب گسترده‌تر دولت بر غول‌های فناوری است. در می 2022 (مه 1401 میلادی)، گروهی از جمهوری خواهان و دموکرات ها در سنا قانون رقابت و شفافیت در تبلیغات دیجیتال را معرفی کردند. این لایحه می‌تواند شرکت‌هایی مانند گوگل و متا را مجبور به واگذاری تجارت تبلیغاتی خود کند، زیرا طبق شرایط این لایحه، شرکت‌هایی که سالانه بیش از 20 میلیارد دلار تراکنش‌های تبلیغات دیجیتال را پردازش می‌کنند از مشارکت در بخش‌های مختلف صنعت تبلیغات منع می‌شوند.