تعدیل نیرو در صنعت فناوری؛ چگونه دوران درخشان منجر به حمام خون برای کارمندان شد؟


شیوع ویروس کرونا بسیاری از صنایع را مختل کرده، تعداد قابل توجهی از مردم را به کام مرگ کشانده و مشکلات اقتصادی شدیدی را به همراه داشته است، اما شرکت های فناوری و به ویژه کسب و کارهای آنلاین با افزایش ناگهانی درآمد مواجه شده اند. تعدادی از مدیران فناوری پیش بینی کردند که روند رشد درآمد ادامه خواهد داشت، اما گزارش های مالی نشان می دهد که درآمد بیشتر شرکت ها کاهش یافته است.

با کاهش درآمد شرکت های فناوری، اخراج ها آغاز شده است. توییتر یک هفته پس از امضای قرارداد با الون ماسک نیمی از کارکنان را اخراج کرد و مارک زاکربرگ در روزهای اخیر از اخراج 11000 نفر از نیروهای متا خبر داده است. Salesforce، Stripe، Snapchat، Netflix و حتی Oracle تعداد قابل توجهی از کارمندان خود را اخراج کرده اند.

پایان همه گیری، افزایش نرخ بهره و افزایش تورم روزهای خوب را خیلی زود به پایان رساند

طبق صفحه اینستاگرام Tech Insider، متا 13 درصد از نیروی کار خود را اخراج کرده و گفته است که 16 هفته حقوق پایه به آنها می دهد. کارکنان متا تا 6 ماه پس از اخراج همچنان بیمه درمانی و تعدادی خدمات دیگر دریافت می کنند. در عین حال، توییتر اعلام کرده است که پاداش پایان خدمت معادل 12 هفته حقوق پایه خواهد بود. استرایپ قصد دارد به کارکنان اخراج شده 14 هفته حقوق پایه پرداخت کند.

شرکت‌های مذکور در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، اما در یک چیز مشترک هستند: افزایش تقاضا برای خدمات و محصولات دیجیتال در دوران اپیدمی کرونا باعث شد که این شرکت‌ها به سرعت رشد کنند، اما در عین حال ترکیبی از بازگشت به شرایط عادی. افزایش نرخ بهره و افزایش تورم باعث شد روزهای خوب خیلی زود به پایان برسد.

به گزارش بیزینس اینسایدر، در آغاز اپیدمی ویروس کرونا در سال 2020، بسیاری از فعالیت ها به فضای آنلاین منتقل شد و با افزایش هزینه ها در صنعت تجارت الکترونیک، درآمد شرکت ها رشد چشمگیری را تجربه کرد. بسیاری از مردم پیش بینی کردند که نرخ رشد حتی پس از پایان همه گیری ادامه خواهد داشت. مارک زاکربرگ می گوید که او نیز همین انتظار را داشت و به همین دلیل سرمایه گذاری های متا افزایش یافت، اما در نهایت همه چیز آن طور که انتظار می رفت پیش نرفت.

زاکربرگ تنها مدیر فنی برجسته ای نبود که نگاهی خوش بینانه به آینده داشت. بنیانگذاران استرایپ در یادداشتی خطاب به کارمندان شرکت می گویند: «در دنیای امروز، ما پرکار هستیم. استرایپ در نهایت 1000 کارمند را اخراج کرد که 14 درصد از نیروی کار خود بود.

وضعیت فعلی صنعت فناوری سوال مهمی را در ذهن ما ایجاد می کند: مدیران ارشد این صنعت که افراد باهوش و رهبران تجاری توانمندی هستند که به حجم عظیمی از داده های ارزشمند دسترسی دارند، چگونه چنین پیش بینی اشتباهی درباره آینده انجام دادند؟

در دوران اوج صنعت فناوری، کمتر کسی فکر می‌کرد که همه چیز تغییر کند

اگر منصفانه به ماجرا نگاه کنیم باید بگوییم که پیش بینی های مدیران حوزه فناوری چندان هم بی دلیل نبود. در روزهای اولیه همه‌گیری کرونا، تعدادی از شرکت‌ها به‌دلیل ترس از فلج شدن هرج‌ومرج ناشی از این همه‌گیری، به‌طور موقت استخدام کارکنان جدید را متوقف کردند و برخی از نیروهای خود را تعدیل کردند.

چند ماه پس از شروع کرونا، یک شرکت سرمایه‌گذاری در یادداشتی به استارت‌آپ‌ها درباره روزهای سخت پیش رو هشدار داد: «برای اطمینان از مهار این ویروس، زمان قابل توجهی، شاید چندین فصل طول خواهد کشید.» بهبود شرایط قبلی اقتصاد جهانی به زمان بیشتری نیاز دارد. “برخی از شما ممکن است کاهش تقاضا را تجربه کنید و برخی دیگر ممکن است با چالش های زنجیره تامین روبرو شوند.”

در عمل همه چیز برخلاف انتظارات اولیه پیش رفت. مردم زمان و پول بیشتری را صرف خرید آنلاین کردند، زمان تماشای ویدیو در یوتیوب و تیک توک به شدت افزایش یافت و درآمد بازی های ویدیویی افزایش یافت. در نتیجه این اتفاقات، میلیاردها دلار درآمد به صنعت فناوری تزریق شد.

استارت‌آپ‌ها شروع به جذب سرمایه‌های عظیم کردند و ارزش سهام شرکت‌های فناوری‌محور به‌طور تصاعدی رشد کرد. حتي صنعت كامپيوترهاي شخصي كه سالها با كاهش فروش مواجه بود، رونق گرفت. زیرا مردم برای کار از راه دور به لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی جدید نیاز داشتند. در ماه های اول کرونا، برای بسیاری غیرممکن بود که یک کامپیوتر جدید تهیه کنند، زیرا فروشگاه ها خالی بودند.

وضعیت صنعت فناوری آنقدر خوب بود که کمتر کسی به تغییر ناگهانی نسبت به روزهای درخشان فکر می کرد. به لطف نرخ بهره پایین، قیمت بالای محصولات و دسترسی به کارگران با استعداد در نتیجه افزایش کار از راه دور، صنعت فناوری تحولی تاریخی را تجربه کرد. رهبرانی مانند مدیر عامل Oracle شروع به تمجید از ابزارهای ویدئو کنفرانس مانند زوم کردند و آنها را “خدمات حیاتی” برای کار از راه دور نامیدند. تعداد کاربران و میزان درآمد زوم در طول همه گیری کرونا، بارها در رسانه های فناوری خبرساز شد.

مقالات مرتبط:

علیرغم همه اینها، تحلیلگران بر این باورند که در همان زمان، یک سری شواهد نشان می دهد که روزهای درخشان قرار نیست زیاد دوام بیاورند. حدود یک سال پیش، گزارش مالی زوم نشان داد که نرخ رشد این پلتفرم بسیار کمتر از پیش بینی وال استریت است. این رویداد در ابتدا نشان داد که دسترسی به واکسن و بازگشایی محل کار، وضعیت را به دوران قبل از همه‌گیری باز می‌گرداند. در فصل تابستان شرکت Roblox گفت که انتظار دارد برای چندین فصل زیان ده باشد.

فناوری هنوز نقش برجسته‌ای در زندگی روزمره دارد، اما برخلاف سال‌های اخیر، مهم‌ترین عنصر زندگی ما نیست.

رهبرانی مانند مارک زاکربرگ به گونه‌ای شروع به سرمایه‌گذاری کردند که گویی صنعت فناوری دستخوش تغییرات غیرقابل برگشتی شده است. ظاهراً مدیران صنعت فناوری یک حقیقت مهم را فراموش کرده بودند: هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست.

قمار شرکت‌های فناوری در طول همه‌گیری، هزاران کارگر فناوری را بیکار کرده و با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا هزینه‌های زندگی سر به فلک کشیده است. تعدادی از این کارمندان آمریکایی نیستند و در خطر اخراج از ایالات متحده قرار دارند.

خوشحال کننده است که مدیران فناوری مسئولیت اشتباهات خود را بر عهده می گیرند، اما همین رهبران باهوش در طول همه گیری همه گیر دست به اقدامات ساده لوحانه زدند و پیامدهای آن اقدامات مستقیماً بر کارمندان آنها تأثیر گذاشته است.