بررسی وانت زامیاد زاگرس جدید، مشخصات، قیمت و امکانات


زاگرس وانت جدید زامیاد است که به زودی راهی بازار کشور می شود. این خودرو در اصل یک پیکاپ چینی به نام Fudi F22 است.

زامیاد به عنوان بازوی تجاری سایپا، چندین دهه است که بر وانت نیسان جونیور قدیمی و فرسوده تکیه کرده و به لطف انحصار و بدون رقیب بازار را تحت سلطه خود در آورده است. اما این شرکت قصد دارد سهمی از پیکاپ های گران قیمت بازار را به خود اختصاص دهد و برای این منظور وانتی به نام زاگرس در نظر گرفته است. پس از مدت ها شنیده شدن خبر عرضه این وانت توسط زامیاد، سرانجام در نمایشگاه حمل و نقل 1401 تهران به صورت رسمی معرفی شد و سپس در شانزدهمین نمایشگاه خودرو اصفهان به نمایش درآمد. در ادامه به بررسی کامل این پیکاپ جدید بازار می پردازیم.

زامیاد زاگرس

زاگرس در واقع یک پیکاپ چینی به نام Fudi F22 است که در سال 2015 در بازار چین عرضه شد. فودی همان شرکتی است که زامیاد سال ها با آن کار می کند و از اتاق پیکاپ خود برای ساخت مدل های جدید بر اساس پیکاپ های نیسان مانند شوکا استفاده می کند. پادرا و اخیراً کارون. فودی نسخه SUV این خودرو را با نام لندفورت نیز تولید می کند و زامیاد قصد داشت آن مدل را با نام تیوان عرضه کند اما هنوز خبری از این SUV نیست. در عین حال شرکت ماکسات موتور مدتی است که پیکاپی با نام کلوت را در کشورمان عرضه می کند که برادر دوقلوی زاگرس محسوب می شود.

ماجرا از این قرار است که در سال 2020، شرکت چینی دایون یک نسخه تغییر یافته از Fudi F22 را با تغییرات جزئی و نام V5 روانه بازار کرد و مکث Klot در واقع Daion V5 است. بنابراین زاگرس و کلوت در واقع همان پیکاپی هستند که هم در چین و هم در ایران توسط دو شرکت مختلف و با نام های متفاوت به فروش می رسند. همچنین نسخه SUV دایون وی 5 با نام Y5 توسط شرکت خودروسازی ایلیا در ایران مونتاژ و عرضه می شود. برای اینکه از روابط پیچیده این خودروها سردرگم نشوید، به بررسی زاگرس می رویم!

طراحی شده توسط زامیاد زاگرس

از آنجایی که زاگرس یا همان فورد F22 در سال 2015 معرفی شد و در طول این هفت سال تقریباً هیچ تغییری نداشته است، ظاهر چندان مدرنی نسبت به پیکاپ های امروزی ندارد، اما در بازار کشورمان که عادت کرده ایم شاهد آن باشیم. وانت نیسان و مزدا مربوط به چند دهه پیش. ، جدید خواهد بود. زاگرس همچنین در مقایسه با رقبایی مانند کاپرا با گلگیرهای برآمده و بینی بلند، عضلانی‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. در قسمت جلویی خودرو، چراغ ها به یک جلوپنجره مشکی با خط کرومی در وسط وصل شده اند و در عقب، چراغ هایی که تا گلگیرها کشیده شده اند، از یکنواختی و ظاهر تکراری که در اکثر پیکاپ ها شاهد آن هستیم، کاسته است. تفاوت های ظاهری زاگرس با کلوت جزئی است و می توان آن را در طراحی اندکی متفاوت چراغ های جلو، جلوپنجره و سپر خلاصه کرد.

داخل زامیاد زاگرس

در داخل، زاگرس نیز سن خود را نشان می دهد، زیرا طراحی کابین کاملاً قدیمی است. در اینجا پلاستیک های خشک و مشکی زیادی را می بینیم که کیفیت چندان بالایی ندارند و نشان می دهند که با یک پیکاپ چینی نسبتا ارزان روبرو هستیم. با این حال، چرم مصنوعی قهوه‌ای روی درها و صندلی‌ها، به همراه تزئینات نقره‌ای روی داشبورد و کنسول میانی و تزئینات مشکی براق اطراف دریچه‌های هوا، از یکنواختی فضای داخلی می‌کاهد. فرمان سه پره و صفحه نمایش نه چندان بزرگ بالای دریچه های هوا نیز از ویژگی های داخلی قابل توجه داشبورد زاگرس است، در حالی که صندلی های عقب فضای پای مناسبی برای یک پیکاپ تراک دارند.

قوای محرکه زامیاد زاگرس

طبق کاتالوگ های منتشر شده توسط زامیاد، قرار است زاگرس با دو موتور بنزینی و دیزلی در کشورمان عرضه شود. موتور بنزینی این خودرو همان مدل 2.4 لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی است که در بسیاری از پیکاپ های چینی بازار کشورمان مانند آمیکو آسنا و کاپرا استفاده شده است. به گفته زامیاد، این موتور 131 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل می شود. موتور دیزلی وانت زامیاد جدید نیز مدل 2 لیتری توربودیزل با 150 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است که به گیربکس شش سرعته دستی متصل می شود. در عین حال در کشور ما کلوت با موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی عرضه می شود و با قدرت 215 اسب بخار قوی ترین پیکاپ چینی بازار محسوب می شود.

تجهیزات و امکانات زامیاد زاگرس

به گزارش زامیاد، لیست تجهیزات زاگرس شامل دو ایربگ، کلیدهای کنترل روی فرمان، کامپیوتر سفر، صفحه نمایش لمسی 9 اینچی، سیستم صوتی با بلوتوث، AUX، هشت بلندگو و USB، دوربین دید عقب، ناوبری، آینه های جانبی تاشو برقی است. با سیستم گرمایش، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی های جلو در چهار جهت، صندلی های چرمی، پله کناری، روکش ضد خش اتاق بار و رول بار که برای یک پیکاپ در این رنج قیمت نسبتا قابل قبول به نظر می رسد. همچنین نسخه دیزلی این پیکاپ احتمالا آپشن های بیشتری خواهد داشت که اصلی ترین آن ها کروز کنترل و سیستم ورود بدون کلید است.

ابعاد و ظرفیت بار زامیاد زاگرس

فورد F22 در دو نسخه کوتاه و بلند در چین عرضه می شود که زامیاد نسخه اول را انتخاب کرده است. طول این نسخه 5330 میلی متر، عرض 1870 میلی متر و ارتفاع 1864 میلی متر و فاصله بین دو محور آن نیز 3100 میلی متر است. طول، عرض و ارتفاع اتاق بار این پیکاپ به ترتیب 1500 میلی متر، 1500 میلی متر و 530 میلی متر است. نسخه دیزلی زاگرس با وزن خالص 1920 کیلوگرم حدود 140 کیلوگرم سنگین تر از نسخه بنزینی است اما ظرفیت بار هر دو 750 کیلوگرم اعلام شده است که کمتر از ظرفیت بار یک تنی کلوت است اما کاملا برتر از کاپرا خواهد بود.

قیمت زامیاد زاگرس و رقبا

زامیاد هنوز قیمت زاگرس را اعلام نکرده است، اما از آنجایی که این پیکاپ در واقع نسخه اقتصادی کلوت است، باید قیمت ارزان تری از آن داشته باشد. با توجه به قیمت نزدیک به یک میلیارد تومانی نسخه گیربکس دستی کلوت، می توان قیمتی در حدود 800 تا 900 میلیون تومان را برای نسخه بنزینی زاگرس پیش بینی کرد. اگر زاگرس با این قیمت روانه بازار شود، می تواند به رقیبی جدی برای کاپرا 2 و آمیکو آسنا دستی تبدیل شود. زمان دقیق عرضه این پیکاپ هنوز مشخص نیست اما به احتمال زیاد تا پایان سال جاری راهی بازار خواهد شد.