الون ماسک، مالک و مدیر عامل توییتر تصمیم گرفته است از دوشنبه هفته جاری برای حساب های تعلیق شده “عفو عمومی” اعطا کند. این حسابها قبلاً به دلیل نقض قوانین توییتر به حالت تعلیق درآمده بودند و ایلان ماسک عملاً بدترین کاربران توییتر را به شبکه اجتماعی بازگرداند.
عفو عمومی برای حساب های تعلیق شده دومین تصمیم مدیریتی بزرگ ایلان ماسک از زمان خرید توییتر است. ماسک در اولین اقدام خود، برخلاف اظهارات قبلی خود، بدون تشکیل شورای نظارت بر محتوا، حساب تعلیق شده رئیس جمهور سابق آمریکا را فعال کرد.
هر دو تصمیم مهم ایلان ماسک با انجام نظرسنجی ها گرفته شد. Mask به کاربران این امکان را می دهد که در مدیریت مستقیم توییتر نقش داشته باشند. جالب اینجاست که 72.4 درصد از کل 3.16 میلیون نفری که در نظرسنجی دوم ایلان ماسک شرکت کردند، با بازگرداندن حساب های تعلیق شده موافق بودند.
چند روز پس از خرید توییتر، ایلان ماسک گفت که شورایی متشکل از دیدگاههای مختلف برای نظارت بر محتوا تشکیل خواهد داد. اما تا این لحظه خبری از شورای مذکور در توییتر منتشر نشده و ایلان ماسک شخصا تصمیمات مهمی را اتخاذ کرده است.
به گزارش The Verge، ایلان ماسک از اقدام خود دفاع کرد و گفت که با فعالان اجتماعی قرارداد امضا کرده و تشکیل شورای نظارت بر محتوا بخشی از این قرارداد است. اما گروه های فعال سیاسی و اجتماعی این قرارداد را به هم زدند. به همین دلیل شورای نظارت بر محتوا تشکیل نشد. هیچ کس نتوانسته این ادعای ایلان ماسک را تایید کند. این در حالی است که تعدادی از شرکت های بزرگ تبلیغاتی وجود چنین قراردادی را تکذیب کرده اند.
حتی قبل از اینکه به ایلان ماسک فروخته شود، توییتر بهشتی برای نفرت افکنان بود. بسیاری از حساب های تعلیق شده مربوط به افرادی است که اطلاعات گمراه کننده یا پیام های توهین آمیز ارسال کرده اند. هنوز مشخص نیست که کدام حساب های تعلیق شده به توییتر باز خواهند گشت. ماسک گفت: حسابهایی که قانون را نقض کرده یا در کمپینهای بزرگ اسپم شرکت کردهاند، مشمول عفو نخواهند شد.
بازگرداندن تعداد زیادی از حساب های تعلیق شده به توییتر مطمئناً برای شرکت های تبلیغاتی خوشایند نخواهد بود. از زمان امضای قرارداد بین ایلان ماسک و توییتر، بسیاری از شرکت های تبلیغاتی این شبکه اجتماعی را ترک کردند. برندها نمی خواهند روی پلتفرمی که نفرت پراکن است تبلیغ کنند. در همین حال، ایلان ماسک در تلاش است تا اتکای توییتر به تبلیغات را کاهش دهد و فروش اشتراک را افزایش دهد.