اگرچه به نظر می رسد آیفون از حریم خصوصی کاربران در برابر تمام شرکت های شخص ثالث محافظت می کند، اما ظاهرا اپل از اطلاعات خصوصی صاحبان گوشی های هوشمند خود برای اهداف تبلیغاتی استفاده می کند.
سازمان حفاظت از داده های فرانسه (CNIL) چند روز پیش اپل را به دلیل جمع آوری غیرقانونی داده ها از صاحبان آیفون برای ارائه تبلیغات هدفمند بدون رضایت آنها، 8 میلیون یورو (حدود 8.5 میلیون دلار) جریمه کرد.
جریمه CNIL علیه اپل یک تحریم غیرمعمول برای غول فناوری کوپرتینویی است که نسبت به رقبای بزرگتر خود با مشکلات حقوقی کمتری در خصوص حریم خصوصی مواجه شده است. سازنده آیفون حفظ حریم خصوصی را یکی از نقاط قوت گوشی های هوشمند خود قرار داده است و از کلمه حریم خصوصی برای فروش بیشتر محصول استفاده می کند. این شرکت همیشه در بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ خود در سراسر جهان به حفظ حریم خصوصی آیفون اشاره کرده است. با این حال، جریمه فرانسوی شواهد دیگری است که نشان می دهد این شرکت از حریم خصوصی مشتریان خود آنطور که ادعا می کند محافظت نمی کند.
CNIL در بیانیه ای اعلام کرد که اپل قبل از استفاده از شناسه های خاص آیفون برای اهداف تبلیغاتی، رضایت کاربران فرانسوی را کسب نکرده است. جریمه این سازمان نظارتی به ویژه به تبلیغات اپ استور مربوط می شود. در ماه دسامبر، یک دادگاه فرانسوی بیش از یک میلیون دلار این شرکت را به دلیل اقدامات تجاری مرتبط با اپ استور جریمه کرد.
یکی از سخنگویان اپل در مورد جریمه صادر شده توسط CNIL به این شرکت گفت:
اپل ممکن است به عنوان یک شرکت تبلیغاتی شناخته نشود، اما ممکن است در آینده نزدیک تغییر کند. بر اساس گزارش Insider Intelligence، این غول فناوری مستقر در کوپرتینو یک تجارت تبلیغاتی اختصاصی دارد که در سال جاری حدود 5.4 میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد. اپل در برخی از سرویس های خود از جمله اپ استور تبلیغات نمایش می دهد و طبق گزارش ها در حال مذاکره برای ارائه تبلیغات در Apple TV نیز است. ما انتظار داریم این تجارت در آینده رشد فوق العاده ای داشته باشد. پس از اینکه سازنده آیفون با خط مشی شفافیت ردیابی اپلیکیشن خود، شبکه تبلیغاتی فیس بوک را فلج کرد، اکنون در موقعیت برتر برای گسترش واحد تبلیغاتی رو به رشد خود قرار دارد.