اپل به تبانی با آمازون برای سرکوب رقابت و افزایش قیمت آیفون متهم شد


طبق گزارش 9to5Mac، شکایت دسته جمعی جدیدی با محوریت قوانین ضدرقابتی علیه اپل ثبت شده است که می تواند برای این شرکت دردسر ایجاد کند. این پرونده اپل و آمازون را به تبانی متهم می کند و ادعا می کند که این دو شرکت به طور غیرقانونی قیمت محصولات را افزایش داده اند.

شکایت جدید که در دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای منطقه غربی واشنگتن ثبت شده است، ادعا می کند که اپل و آمازون تلاش کرده اند با کاهش تعداد فروشندگان اپل در بازار آمازون، رقابت را سرکوب کنند.

دعوای دسته جمعی مورد بحث توسط شرکت حقوقی هیگینز برمن رهبری می شود. این شرکت قبلا اپل را در دادگاه هدف قرار داده بود. در سال 2013، هیگینز برمن از سیاست های قیمت گذاری کتاب الکترونیکی اپل انتقاد کرد و با موفقیت از اپل برای بازپرداخت هزینه های دریافت شده به کاربران شکایت کرد. در موردی دیگر، هیگینز برمن اپل را مجبور کرد که 100 میلیون دلار غرامت به توسعه دهندگان بپردازد.

علاوه بر شکایت دسته جمعی جدید، وکلای هیگینز برمن در حال کار بر روی پرونده ای با محوریت سرویس پرداخت Apple Pay هستند.

هیگینز برمن ادعا می کند که اپل و آمازون یک “توافق افقی غیرقانونی” برای “حذف، یا حداقل تا حد زیادی کاهش تهدید رقابتی ناشی از فروشندگان جداگانه” منعقد کردند. به گفته این شرکت حقوقی، توافق بین اپل و آمازون تعداد نمایندگی‌های فروش اپل در بازار آمازون را از نزدیک به 600 به تنها 7 نفر کاهش داده است.

شکایت جدید بر معامله بین اپل و آمازون متمرکز است که در سال 2019 انجام شد. طبق آن قرارداد، اپل برای اولین بار در تاریخ یک فروشگاه مجازی رسمی در وب سایت آمازون افتتاح کرد. این قرارداد پیش از این چندین بار هدف پرونده های حقوقی قرار گرفته است.

مقالات مرتبط:

به گفته شرکت حقوقی هیگینز برمن، با پیشنهاد اولیه اپل و تایید آمازون، این دو شرکت توافق کرده اند که تعداد نمایندگی های فروش در هر کشور را به حداکثر 20 نفر محدود کنند. بر اساس جزئیات پرونده، قبل از بسته شدن قرارداد اپل و آمازون در سال 2019، بازار آمازون میزبان حداقل 100 فروشنده آیفون و 500 فروشنده آی پد بود، اما پس از سال 2019، تعداد این فروشندگان 98 درصد کاهش یافت و به فقط هفت

هیگینز برمن می گوید که آمازون در جلسه ای با کنگره آمریکا اعتراف کرد که طبق قراردادش با اپل، تنها به «هفت فروشنده محصولات جدید اپل» اجازه فعالیت می دهد.

هیگینز برمن از هر کسی که آیفون یا آیپد را از طریق جعبه خرید آمازون خریده است دعوت می کند تا با شرکت حقوقی تماس بگیرند. هیگینز-برمن می گوید این افراد احتمالاً برای محصول مورد نظر بیش از حد پرداخت کرده اند و ممکن است مستحق دریافت غرامت باشند.

جزئیات کامل شکایت جدید را می توانید در وب سایت هیگینز برمن بخوانید. اپل و آمازون به درخواست های رسانه ها برای شفاف سازی در مورد ادعاهای این شرکت حقوقی پاسخ نداده اند.