انتقام ویندوز فون; مایکروسافت در حال ساخت یک فروشگاه بازی و اپلیکیشن برای رقابت با گوگل پلی است


با پایان یافتن ویندوز فون به عنوان یک سیستم عامل موبایل، تلاش مایکروسافت در این بخش با معرفی تبلت ها و اپلیکیشن های سرفیس برای گوشی های هوشمند و عرضه سری گوشی های اندرویدی سرفیس دوو ادامه دارد. با این حال دوگانگی عجیب اندروید و iOS در فضای اپلیکیشن ها و بازی های گوشی های هوشمند تقریبا رقابت را در این بخش از بین برده است و توسعه دهندگان و مصرف کنندگان مجبور به پیروی از سیاست های قیمت گذاری گوگل و اپل هستند که در بیشتر موارد هزینه های آنها را افزایش می دهد. دنبال کرده است

در گذشته، گوگل تلاش های زیادی برای حذف پلتفرم ویندوز فون انجام داد. غول جستجوی اینترنتی به طور خودسرانه دسترسی به API های خود را محدود کرد تا مایکروسافت و توسعه دهندگان شخص ثالث را از ایجاد نسخه های Windows Phone برنامه های اندروید مسدود کند. در آن زمان، ردموندی ها با همکاری اهالی Mountain View یک برنامه اختصاصی برای یوتیوب در ویندوز فون توسعه دادند. اما مدتی بعد، بسته شدن API های مرتبط توسط گوگل به معنای پایان دسترسی بومی به یوتیوب از طریق دستگاه های مجهز به ویندوز فون بود.

چنین رفتارهای ضد رقابتی مختص گوگل نیست و در بسیاری از حوزه های بازار فناوری قابل مشاهده است. به عنوان مثال، نسخه ARM مرورگر کروم برای ویندوز 11 نیز منتشر نشده است. همچنین میلیاردها دلار جریمه برای شرکت ها در سراسر جهان به دلیل رفتارهای ضد رقابتی اعمال شده است. با این حال، گوگل توانست به طور قابل توجهی بر مرگ ویندوز فون تأثیر بگذارد و از این طریق انحصار خود را بر روی تلفن های هوشمند ارزان قیمت فعلی و آینده تقویت کند. با این حال، مایکروسافت ممکن است در حال آماده شدن برای انتقام از گوگل با فروشگاه موبایل ایکس باکس باشد.

پایان دادن به دوقطبی فعلی اپل و گوگل در بازار اپلیکیشن های موبایل

اپ استور

دو قطبی گوگل و اپل در بازار اپلیکیشن های موبایلی با نظارت شدید آژانس های نظارتی مواجه شده است. CMA بریتانیا اخیراً اعلام کرد که در حال بررسی اپل برای مسدود کردن Xbox GamePass و سایر سرویس‌های استریم است. اپیک گیمز نیز نبرد بسیار سنگینی را در دادگاه آمریکا درباره قوانین اپ استور اپل آغاز کرده است.

30 درصد سود حاصل از فروش اپلیکیشن های شخص ثالث در اپ استور مستقیما به اپل تعلق می گیرد و این در حالی است که آنها هیچ دخالتی در آن محصول ندارند. همچنین، اپل به کاربران گوشی های هوشمند خود اجازه نمی دهد برنامه ها یا بازی ها را از طریق فروشگاه های برنامه شخص ثالث یا حتی برنامه های شخص ثالث بدون جیلبریک نصب کنند.

اپیک گیمز سعی کرد با تیراندازی پرچمدار بتل رویال خود، فورتنایت، قوانین اپل را دور بزند. کوپرتینویی ها در واکنش به اقدام اپیک، بازی مذکور را از فروشگاه خود ممنوع کردند. به طور مشابه، اپل سرویس Xbox GamePass را در آیفون مسدود کرده است. زیرا با این اقدامات ضدرقابتی قصد دارد سرویس اشتراکی ارزشمند مایکروسافت را از چشم کاربران خود از دست بدهد.

این در حالی است که بازی بی کیفیت شرط بندی موبایل مبتنی بر پرداخت پول در اپ استور نمی تواند با پلتفرم بازی مایکروسافت رقابت کند و قطعا اپل نمی خواهد کاربران در این زمینه حق انتخاب داشته باشند؛ چون برنده این مسابقه مشخص است. با این اقدام، اپل همچنان به منابع مالی کاربران و توسعه دهندگان دسترسی خواهد داشت.

کاربران و توسعه دهندگان منابع مهم درآمد از فروشگاه های اپلیکیشن اپل و گوگل هستند

اگرچه گوگل امکان استفاده از Xbox GamePass را بر روی پلتفرم خود فراهم کرده است، اما وضعیت تفاوت چندانی با وضعیت اپل ندارد. زمانی که Epic از سیستم پرداخت خود در Fortnite استفاده کرد، غول جستجوی اینترنتی این بازی را از فروشگاه اپلیکیشن خود حذف کرد. پس از آن، اپیک ادعا کرد که گوگل به اکتیویژن بلیزارد رشوه پرداخت کرده تا آنها را از ساختن یک فروشگاه اپلیکیشن موبایل منصرف کند، که بعداً اکتیویژن آن را رد کرد.

به طور بالقوه میلیاردها دلار درآمد در نبرد بازی های موبایلی در خطر است. عناوینی مانند Call of Duty، Minecraft، Diablo Immortal و Roblox به دلیل دسترسی آسان به گوشی های هوشمند در iOS و اندروید درآمد قابل توجهی دارند. با این حال، بخش زیادی از این سود به توسعه دهندگان و تولید کنندگان نمی رسد. بلکه مستقیماً به جیب اپل و گوگل می رود.

به گفته WindowsCentral، توسعه دهندگان در ویندوز می توانند عناوین خود را بر روی پلتفرم های مختلفی قرار دهند که همه آنها با یکدیگر رقابت می کنند. فروشگاه مایکروسافت چندی پیش اپلیکیشن ها و بازی هایی را از پلتفرم خود حذف کرد، مانند Steam که با رقابت اپیک گیمز مواجه شد. رقابت به گونه ای ادامه خواهد یافت که گوگل و اپل آن را دوست ندارند. اما مایکروسافت و اپیک گیمز و شرکت های دیگر در تلاش هستند تا این دوگانگی ها را از بین ببرند.

Epic Games در برابر گوگل و اپل

مایکروسافت قبلاً زیرسیستم اندروید را برای ویندوز توسعه داده است و با آمازون همکاری کرده است تا نسخه جایگزین اندروید استور را در ویندوز 11 ارائه کند. این سیستم عامل برخلاف iOS یک پلتفرم کاملاً باز است که به فروشگاه های رقیب اجازه می دهد تا به صورت رایگان در کنار فروشگاه مایکروسافت به رقابت بپردازند.

گوگل به برخی از شرکت های اندروید اجازه می دهد تا فروشگاه و خدمات خود را روی محصولات خود نصب کنند. به همین دلیل گوشی های اندرویدی بهترین گزینه برای کاربران ویندوزی محسوب می شوند. به عنوان مثال، سامسونگ دارای فروشگاه گلکسی است و در حال حاضر، این تنها فروشگاه اپلیکیشن موبایلی است که Epic Games Fortnite از طریق آن ارائه می شود. چرا که سامسونگ هم مانند اپل و گوگل از ناشران بازی ها و برنامه ها پورسانت سنگینی دریافت نمی کند.

این امکان وجود دارد که این فروشگاه به زودی به تنها پلتفرمی تبدیل شود که بازی های موبایل اکتیویژن بلیزارد نیز در آن موجود است. مایکروسافت با توجه به نظراتی که به مرجع نظارتی بریتانیا (CMA) داده است، به پتانسیل فروشگاه Xbox برای بازی‌های موبایلی می‌پردازد. این شرکت به CMA بریتانیا گفت:

خرید Activision توانایی مایکروسافت را برای ایجاد یک فروشگاه بازی نسل بعدی بهبود می بخشد. پلتفرمی که در طیف وسیعی از دستگاه ها از جمله موبایل در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. اکتیویژن با تکیه بر جوامع موجود گیمرهای Xbox به دنبال گسترش حوزه های فعالیت خود خواهد بود. ورود فروشگاه ایکس باکس به موبایل، گیمرها را به پلتفرم جدید ایکس باکس جذب خواهد کرد.

اگر مایکروسافت بتواند در سال 2023 قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد را نهایی کند، می تواند عناوین اصلی این بازی ساز از جمله Call of Duty Mobile، Candy Crush، Diablo Immortal و دیگر بازی های آینده را کنترل کند. فروشگاه موبایل ایکس باکس مایکروسافت همچنین می تواند به خانه ای برای Xbox GamePass تبدیل شود. پلتفرمی که اپل خودسرانه آن را در iOS مسدود کرده است.

لازم به ذکر است که این پلتفرم بازی به دلیل پورسانت 30 درصدی گوگل برای خریدهای درون برنامه ای پلی استور در این فروشگاه محدود است. توسعه دهندگانی که از طریق Xbox GamePass به اندروید می آیند به دلیل قوانین گوگل نمی توانند درآمد دیگری به جز پرداخت های اولیه از بازی های خود کسب کنند. این امر باعث شده است که توسعه دهندگان مستقل آزادی عمل نداشته باشند و به طور ضد رقابتی مانع از ارائه یک فروشگاه جایگزین در تلفن همراه می شوند.

بازی های موبایلی بسیار سودآور هستند و این احتمال وجود دارد که مایکروسافت به زودی مجموعه ای از عناوین پرفروش و بسیار محدود را در اختیار داشته باشد که در آن زمان بالاخره قدرت کافی برای از بین بردن سلطه اپل و گوگل در بازی های موبایلی را به دست خواهد آورد. آینده ای که در آن مایکروسافت و سایر شرکت های دارای آن بار دیگر کنترل بیشتری را در اختیار کاربران و توسعه دهندگان قرار خواهند داد و پلتفرم های موبایل مجبور خواهند شد از سیاست های انعطاف پذیرتری شبیه ویندوز در فروشگاه های خود استفاده کنند.

X Box; انتخاب بهتری برای توسعه دهندگان

فروشگاه ویندوز فون

فیل اسپنسرمدیر عامل واحد بازی مایکروسافت اخیرا اعلام کرده است که اگر ایکس باکس نتواند کار زیادی در زمینه بازی های موبایل انجام دهد، چندان موفق نخواهد بود. امروزه افراد زیادی در دنیا از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و برای بازی با این دستگاه نیازی به خرید ایکس باکس یا کامپیوتر بازی ندارید و مایکروسافت این را به خوبی می داند. این شرکت می‌داند که کاربران در سراسر جهان ترجیح می‌دهند بازی‌هایی را که می‌خواهند روی دستگاهی که از قبل دارند بازی کنند و در نتیجه در هزینه‌شان صرفه‌جویی کنند.

با افزایش قدرت پردازش گوشی های هوشمند و بهبود کیفیت بازی های موبایل، ارزش خرید کنسول کاهش می یابد. نیازی به گفتن نیست که همیشه بازاری برای کنسول های بازی و لپ تاپ های بازی و رایانه های شخصی برای بازی وجود خواهد داشت. اما نادیده گرفتن کیفیت بازی های موبایل به عنوان یک راه حل واقعی برای ارائه بازی های با کیفیت و گرافیکی، حماقت محض است.

علاوه بر این، بی تفاوتی گوگل و اپل به هنر بازی سازی، توانایی این رشته را کاهش داده است. زیرا آنها روش های سمی مانند تبلیغات بازی های شرط بندی را در پیش گرفته اند که از هر راه حل دیگری برای آنها سودآورتر است. بازی‌های سنتی به سختی از باتلاق موبایل عبور می‌کنند و این موضوع تا حدودی به نحوه شکل‌گیری پلتفرم‌های گوگل و اپل برمی‌گردد.

اگه راه دیگه ای باشه چی؟ این ایده که یک ناشر بازی های ویدیویی سنتی بتواند فروشگاه برنامه های خود را در iOS و اندروید ارائه دهد بسیار وسوسه انگیز است. یک فروشگاه بازی موبایلی را تصور کنید که شرط بندی، قمار و پرداخت به برد را غیر قانونی می کند و در عوض بر بهبود تجربه بازی و کیفیت عناوین تمرکز می کند.

فروشگاهی را تصور کنید که از فروش محصولات خود به توسعه دهندگان بیشتر از اپل و گوگل پول می دهد. چنین پلتفرمی بازی های مستقل را نیز تبلیغ می کند و به نظر می رسد که این دقیقاً همان چیزی است که مایکروسافت قصد توسعه آن را دارد.

اگر منطقی به آن نگاه کنیم، احتمالا اپیک گیمز و سامسونگ با هم همکاری خواهند کرد. با توجه به اینکه فورتنایت در حال حاضر از طریق فروشگاه گلکسی سامسونگ و بازی های ابری ایکس باکس مایکروسافت ارائه می شود و با در نظر گرفتن مشارکت مایکروسافت با سامسونگ برای ادغام خدمات غول ردموند در دنیای اندروید، کاملا مشهود به نظر می رسد که آینده روشنی در این زمینه وجود دارد. هدف شرکت های فوق الذکر این است که آنها برای ایجاد نوع جدیدی از فروشگاه های بازی و اپلیکیشن موبایل که مشتریان و توسعه دهندگان را در اولویت قرار می دهد، متحد می شوند.

انتقام باشکوه

برای بسیاری از کاربران و توسعه‌دهندگان بازی که از سیاست‌های گوگل و اپل در فروشگاه‌های اپلیکیشن خود ناامید شده‌اند، هیچ چیز بهتر از این نیست که قانون‌گذاران دو غول فناوری را مجبور کنند به آنها اجازه استفاده از فروشگاه‌های شخص ثالث را بدهند. مایکروسافت و اپیک گیمز در حال تبلیغ یک فروشگاه برنامه جداگانه در اندروید و iOS هستند که معاملات بهتری را به توسعه دهندگان و کاربران ارائه می دهد.

فکر کنید Nintendo، Riot Games، PlayStation، Xbox GamePass، Steam، GeForce Now، و سایر شرکت‌ها هر کدام بر روی پلتفرم موبایل مورد نظر شما در دسترس هستند و امکان اجرای بازی‌ها را با هزینه مقرون به صرفه‌تر از طریق فروشگاه‌های جداگانه‌شان ارائه می‌دهند. گوگل و اپل بازار بسیار محدودی را برای انواع بازی ها و مدل های تجاری ایجاد کرده اند تا موفقیت پلتفرم های خود را تضمین کنند. زمان آن فرا رسیده است که دوقطبی پلتفرم موبایل پایان یابد و شبح ویندوزفون انتقام خود را از این دو غول فناوری بگیرد.